کور رنگی چیه؟ | تشخیص کوررنگی

تشخیص کوررنگی

فهرست مطالب

کوررنگی یک بیماری رایج است که در آن شخص در تشخیص رنگ های خاص مشکل دارد. یک اصطلاح دقیق تر برای کوررنگی، کمبود بینایی رنگ است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درمورد تشخیص کوررنگی را بدانید.

کوررنگی هم می تواند ارثی و هم اکتسابی باشد. ارثی یعنی این بیماری ممکن است از طریق ژن اجداد شخص به او منتقل شده باشد و در بدو تولد وجود دارد. اکتسابی به این معنی است که کوررنگی در طول زندگی رخ می دهد و ناشی از سن، بیماری چشم، آسیب چشم، برخی داروها یا مسمومیت شیمیایی است.

انواع کوررنگی

چشمان ما دارای گیرنده های نوری به نام میله و مخروط هستند. میله ها سلول هایی هستند که نور و تاریکی را حس می کنند. سلول های مخروطی به طول موج های مختلف نور حساس هستند و مسئول درک رنگ هستند.

انواع کوررنگی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • نور قرمز (طول موج بلند)
  • نور سبز (طول موج متوسط)
  • نور آبی (طول موج کوتاه)

شخصی که بینایی رنگی سالم دارد دارای تری کروماسی است، به این معنی که شما مقدار طبیعی هر سه نوع مخروطی را دارید. فردی که دچار کمبود دید رنگی است ممکن است تمام یا چند مخروط را نداشته باشد:

  • دو رنگی به این معنی است که شما فقط دو نوع مخروط عملکردی دارید.
  • تری کروماسی غیرعادی به این معنی است که هر سه نوع مخروط وجود دارد، اما یکی از انواع مخروط ها رنگ را به طور معمول تشخیص نمی دهد.
  • تک رنگ یا آکروماتوپسی زمانی اتفاق می افتد که فقط یک یا هیچ یک از مخروط ها به طور طبیعی عمل نمی کنند.

به طور کلی، افرادی که دارای تری کروماسی غیرعادی هستند، در مقایسه با افرادی که دارای دو رنگی هستند، دارای نقص دید رنگی خفیف تری هستند. با این حال، علائم آنها می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

افراد مبتلا به تک رنگ یا آکروماتوپسی شدیدترین کمبودهای دید رنگی را دارند. آنها رنگ های مختلفی را در سایه های خاکستری می بینند، شبیه به یک فیلم سیاه و سفید قدیمی.

کوررنگی قرمز-سبز

رایج ترین شکل کوررنگی قرمز-سبز است. اکثر افراد مبتلا به این کمبود آن را به عنوان یک صفت مرتبط با کروموزوم X مغلوب به ارث می برند، به این معنی که مادری که کور رنگ است یا ناقل است می تواند این بیماری را به فرزندش منتقل کند.

پسرها بیشتر احتمال دارد کوررنگی قرمز-سبز را به ارث ببرند زیرا مادرشان به تنهایی می تواند آن را منتقل کند. برای اینکه دختری به کوررنگی قرمز-سبز مبتلا شود، علاوه بر این که این ویژگی را از مادرش به ارث برده است، پدرش نیز باید کوررنگ باشد.

همچنین می‌توانید به دلیل بیماری‌های چشمی که به شبکیه یا عصب بینایی شما آسیب می‌رسانند، کمبود رنگ قرمز-سبز ایجاد کنید.

انواع مختلفی از کوررنگی قرمز-سبز وجود دارد:

  • انواع Deutan در مخروط های سبز کمبود دارند. Deuteranopia به معنای فقدان کامل مخروط سبز (دو رنگی) است. Deuteranomaly به معنای تغییر در حساسیت رنگ مخروط های سبز (تری کروماسی غیرعادی) است.
  • انواع پروتان در مخروط های قرمز کمبود دارند. پروتانوپیا به معنای فقدان کامل مخروط قرمز (دو رنگی) است. پروتانومالی به معنای تغییر در حساسیت رنگ مخروط های قرمز است (تری کروماسی غیرعادی).

کسانی که کمبود رنگ قرمز-سبز دارند معمولاً بنفش و آبی و همچنین سبز، نارنجی و قرمز را با هم اشتباه می گیرند.

کوررنگی آبی-زرد

نوع زرد رنگی آبی-زرد نادر است. اکثر افراد به این کمبودها دست می یابند، اما در موارد نادر، شما می توانید آنها را به ارث ببرید. برخی از بیماری های چشمی که باعث نقص بینایی رنگ آبی-زرد می شوند عبارتند از: گلوکوم، نوریت بینایی، رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، رتینوپاتی سروزی مرکزی و سایر بیماری های چشمی که بر عصب بینایی یا شبکیه شما تأثیر می گذارد.

انواع کوررنگی زرد آبی عبارتند از:

  • انواع تریتان در مخروط های آبی کمبود دارند. تریتانوپیا به معنای فقدان کامل مخروط های آبی (دو رنگی) است. تریتانومالی به معنای تغییر در حساسیت رنگ مخروط های آبی است (تری کروماسی غیرعادی).

انواع تریتان معمولا آبی و سبز و همچنین نارنجی، زرد و قرمز را با هم اشتباه می گیرند.

کوررنگی آبی-زرد در حدود 1 نفر از هر 10000 نفر رخ می دهد و مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد.

افراد کور رنگ چطوری می بینند؟

به طور معمول، کسی که کور رنگ است در دیدن تفاوت بین یک جسم قرمز و یک جسم سبز مشکل دارد. در برخی موارد، در دیدن رنگ های آبی یا زرد نیز مشکل دارند.

کوررنگی لزوماً به این معنا نیست که شما فقط می توانید سایه های خاکستری را ببینید. بسته به نوع، اکثر افراد مبتلا به کوررنگی می توانند رنگ را ببینند. با این حال، برخی از رنگ ها ممکن است کم رنگ به نظر برسند.

در برخی موارد، افراد ممکن است از کمبود دید رنگ آگاه نباشند تا زمانی که دیگران به این موضوع اشاره کنند که رنگ مناسب را نمی بینند. یا ممکن است تا زمانی که پزشک بینایی رنگی آنها را آزمایش نکند، وضعیت خود را کشف نکنند.

حدود 8 درصد از مردان با کمبود دید رنگ متولد می شوند، در حالی که تنها حدود 0.5 درصد از زنان مبتلا هستند.

تست بینایی رنگ

رایج ترین نوع تست بینایی رنگی که چشم پزشکان استفاده می کنند، تست ایشیهارا است. صفحات تست حاوی نقاط در رنگ های مختلف است. به طور معمول، روی هر صفحه آزمایشی یک عدد وجود دارد، اگرچه نقاط را می توان در الگوهای دیگر مرتب کرد. به این صفحات رنگی شبه ایزوکروماتیک می گویند.

چشم پزشک از شما می خواهد آنچه را که در هر صفحه می بینید مشخص کنید. کسانی که کمبود دید رنگی دارند ممکن است نتوانند هیچ عدد یا الگوی را در یک صفحه مشخص ببینند.

تست دیگری که از صفحات رنگی شبه رنگی استفاده می کند، تست هاردی، رند و ریتلر (HRR) است. این آزمون بسیار شبیه به آزمون ایشیهارا است. با این حال، مهم ترین تفاوت این است که تست Ishihara فقط کمبودهای قرمز-سبز را بررسی می کند در حالی که تست HRR می تواند مشکلات بینایی رنگ آبی-زرد را نیز بررسی کند.

هر دوی این تست‌ها فقط ابزار غربالگری هستند و کمبودهای ظریف بینایی رنگ را مشخص نمی‌کنند. اگر چشم پزشک شما به مشکل بینایی رنگی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش پیچیده تری برای بینایی رنگی انجام دهد که به آن تست های آرایش می گویند.

تست 100 رنگی Farnsworth-Munsell اطلاعات دقیق تری را نسبت به تست های رنگ شبه ایزوکروماتیک ارائه می دهد. تست Farnsworth D-15 نسخه کوتاه شده این آزمایش است.

هر دوی این آزمایشات بیمار را ملزم می کند که چندین دیسک رنگی را به ترتیب خاصی مرتب کند. ترتیب به رنگ و شدت رنگ بستگی دارد. بر اساس اشتباهاتی که در چیدمان مرتکب می‌شوید، چشم پزشک شما می‌تواند هرگونه نقص دید رنگی را تعیین کند.

آیا کوررنگی قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای کوررنگی وجود ندارد. با این حال، لنزهای تخصصی وجود دارند که می توانند دید رنگی را تقویت کرده و هر نوع کمبود دید رنگی را به حداقل برسانند. این لنزها به صورت عینک یا لنز تماسی در دسترس هستند. این لنزها می توانند زندگی را برای بیمارانی که به دلیل کمبود دید رنگی در انجام فعالیت های روزانه مشکل دارند، تغییر دهند.

عینک های EnChroma به طور ویژه برای تقویت بینایی در بیماران مبتلا به کمبود رنگ قرمز-سبز طراحی شده اند. آنها طیف گسترده ای از عینک ها را برای سطوح خفیف، متوسط ​​و شدید کوررنگی حمل می کنند.

Colormax یک شرکت تولید کننده لنزهای تماسی و عینک برای بیماران کوررنگ است. سیستم ColorCorrection آنها از فیلترهای سفارشی استفاده می کند که برای هر شخصی منحصر به فرد است.

این نوع عینک ها می توانند برای بسیاری از بیماران مبتلا به انواع کوررنگی مفید باشند، از جمله:

  • افراد حرفه ای که نیاز به گذراندن غربالگری بینایی رنگی در محل کار دارند
  • افرادی که ورزش می کنند
  • هنرمندان، طراحان و دیگرانی که برای اجرای کار به دید رنگی تکیه می کنند

دیدگاهتان را بنویسید