چه عینکی برای فصل تابستان مناسب است؟

فهرست مطالب

چگونه برای تابستان عینک آفتابی انتخاب کنیم؟

ضروری ترین و جذابترین اکسسوری در فصل تابستان، عینک آفتابی است. دنیای مد هر ساله عینک های آفتابی با اشکال و اندازه های مختلف ارائه می کند. اما علاوه بر اینکه عینک در دسته جذاب ترین اکسسوری ها قرار دارد، از چشم ها نیز در برابر اشعه های فرابنفش و مضر خورشید محافظت می کند.

اولین و مهمترین چیزی که باید در انتخاب عینک آفتابی مناسب فصل تابستان به آن توجه شود این است که علامت تایید ce را داشته باشد، علاوه بر این، عینک باید علامت ISO EN1836:1997 ( علامت UV) و از چشمان ما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. انتخاب فروشگاهی که از آن عینک آفتابی تهیه می کنید بسیار مهم است زیرا ممکن است فروشگاه تخصصی عینک نباشد و عینک هایی که عرضه می کنند تقلبی و فیک باشد. یعنی در واقع، علامت های استاندارد عینک را ندارد و علامت هایی تقلبی بر روی آن ها نوشته شده است.

آیا تیرگی رنگ عینک به میزان محافظت از چشم بستگی دارد؟

اگر چه این باور که هرچه عینک تیره تر باشد از چشم بیشتر محافظت می کند، رایج است اما درست نیست. بین عدسی هایی که رنگ هایلایت دارند و عدسی هایی که تماما تیره هستند، عدسی هایی که رنگ کمتری دارند و به صورت هایلایت هستند اگر از فیلتر UV با کیفیت در آن ها استفاده شده باشد، بهتر از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند. عینک آفتابی را باید بسته به نوع فعالیتی که قصد انجام آن را داریم انتخاب کنیم، زیرا که اگر بخواهیم برای رانندگی انتخاب کنیم و عینک انتخابی ما رنگ تیره ای داشته باشد ممکن است مناسب نباشد و به جای محافظت از چشم سبب خستگی و آسیب بیشتر چشم راننده شود.

عدسی پلاریزه چه نوع عدسی می باشد؟ آیا برای نور خورشید و تابستان توصیه می شود؟

عدسی های پلاریزه نوع خاصی از عدسی ها هستند که از انعکاس و اثرات آینه ای در عینک آفتابی جلوگیری می کنند. به عنوان مثال زمانی که نور منعکس شده بر روی آب یا سطوح فلزی به چشم ما برخورد می کند ، این ویژگی از خستگی چشم جلوگیری می کند و نیازی به تطبیق دائمی چشمان ما با شرایط نوری متغیر، ندارد. از آن جایی که عدسی های پلاریزه فقط اجازه ورود نور مفید را می دهند و اشعه های مضر را حذف می کنند ، دید بسیار واضح و شفاف تری را ارائه می دهند که این عینک را برای روزهای آفتابی تابستان مناسب کرده است.

UV400 به چه معناست؟ آیا محافظت کافی از چشم را دارد؟

اگر در حال خرید عینک آفتابی هستید بی شک بر چسب هایی را دیده اید که ادعا می کنند درصدی از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را دارند. با توجه به این برچسب ها می توان اهمیت محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر فهمید. عینک آفتابی با برچسب UV400 تقریبا 100 درصد از اشعه های مضر نور فرابنفش محافظت می کند و طول موج تا 400 نانومتر از جمله اشعه های UVA و UVB را مسدود می کند. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مهم است زیرا بدون آن شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های چشمی چون: آب مروارید ، دژنراسیون ماکولا ، فرتوکراتیت ( به عنوان برف کوری نیز شناخته می شود ) یا حتی سرطان چشمی که می تواند منجر به کوری دائمی شود، هستند.عدسی عینک های آفتابی محافظ UV باید 75 تا 90 درصد نور مرئی را مسدود کنند و برای جلوگیری از 99 درصد اشعه ماوراء بنفش باید از UVA و UVB محافظت کنند. در حالت ایده آل شما عینک های آفتابی می خواهید که محافظت در برابر ماوراء بنفش UV400 را داشته باشند، زیرا تقریبا 100درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را دارند. توجه داشته باشید که همه عینک ها، عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش محسوب نمی شوند و باکیفیت بودن عینک آفتابی بسیار مهم است.

برای محافظت از چشم فرزندان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

چشم کودکان به دلیل سن کم نفوذپذیری بیشتری نسبت به نور دارند. درصد بسیار بیشتری از اشعه های UVA و UVB در مقایسه با میزان نفوذ اشعه به چشم بزرگسالان وارد چشم کودکان می شود. در بزرگسالان عدسی کریستالی بخشی از چنین پرتو هایی را مسدود می کنند. با توجه به اینکه محافظت از چشم بسیار مهم است، فروشگاهی که از آن خریداری می کنید نیز دارای اهمیت است. با توجه به عینک های فیک بسیار زیاد موجود در بازار بهتر است عینک را از فروشگاه های غیرتخصصی خریداری نکنید. زیرا اگر که عینک آفتابی استاندارد نباشد جدا از اینکه از چشم محافظت نمی کند آسیب بیشتری نیز به چشم می رساند. پس توصیه می شود که عینک آفتابی با فیلتر خوب و رنگ و فریم دلخواه خود را از فروشگاه های تخصصی عینک تهیه کنید تا از آسیب به چشم خود و کودکانتان جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید