چرا سفیدی چشمام زرد شده؟|علت زردی چشم

فهرست مطالب

اگه از بیشتر مردم علت زردی چشم هاتون رو بپرسید میگن چون زردی گرفتید. علت بیماری زردی تجمع بیلی روبین در پوست و چشم ها است. بیلی روبین یک ماده زرد رنگ است که وقتی سلول های پیر تر خون دارن جایگزین میشن بوجود میاد(از خود سلول های خون بوجود میاد).

بیلی روبین باید از کبد به مجاری صفراوی و سپس همراه مدفوع دفع شود. اگر در این مسیر اتفاقی بیفتد و با موفقیت دفع نشود در زیر پوست جمع می‌شود و باعث زردی در پوست و چشم ها می‌شود.

اگه رنگ پوستتون طبیعیه و فقط سفیدی چشمتون رنگ عوض کرده می‌تونه به دلایل دیگه ای باشه که بعضی از اونا خیلی ساده و بعضی خیلی جدی هستند.

علت های زردی چشم

علت زردی چشم

همانطور که گفتیم اگه رنگ پوستتون طبیعیه پس حتما مشکل شما زردی نیست. در کل برای زردی چشمتان 6 احتمال وجود داره که همه اونا رو بررسی میکنیم.

  • خونریزی زیر ملتحمه
  • هیپربیلی روبینمی (زردی)
  • لپتوسپیروز (تب شالیزار)
  • اعتیاد به الکل
  • پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)
  • کم خونی همولیتیک

خونریزی زیر ملتحمه

قسمت سفید چشم که ما اون رو بعنوان صلبیه می‌شناسیم، با یک لایه نازک به اسم ملتحمه پوشیده شده است. ملتحمه دارای رگ های خونی نازک زیادی است که به راحتی می‌توانند بشکنند یا پاره شوند.

وقتی این رگ ها می‌شکنند، خون وارد فضای بین ملتحمه و صلبیه می‌شود. اگر نشتی کم باشد ممکنه فقط قسمتی از چشم شما کمی زرد یا قرمز کم رنگ دیده شود. اما اگر نشتی زیاد باشد ممکن است کل سفیدی چشم شما قرمز کم رنگ دیده شود.

این نشتی خون باعث درد یا تغییر در کیفیت دید شما نمی‌شود فقط ممکن است باعث ایجاد خارش شود. گاهی اوقات در هنگام پلک زدن حس خارش بیشتر است. این خون به مرور پاک می‌شود و در حین پاک شدن ممکن است زرد بنظر برسد.

دلایل خونریزی زیر ملتحمه

  • ضربه
  • سرفه و عطسه های سخت
  • استفراغ سخت
  • بلند کردن شیئ سنگین
  • مالاندن محکم چشم
  • یبوست
  • عفونت های مختلف چشم

گاهی اوقات، خونریزی چشم می تواند یک علامت هشدار برای دیابت، فشار خون بالا، خونریزی یا اختلالات خونی، لوسمی یا کم خونی داسی شکل باشد.

هیپربیلی روبینمی (زردی)

زردی همون افزایش مقدار بیلی روبین هست. بیلی روبین وقتی تولید میشه که کبد، سلول های پیر خون را میشکند.

کبد با انتقال بیلی روبین به کیسه صفرا خود را از دست آن خلاص می‌کند. صفرا بیلی روبین را کم کم به روده کوچک می‌ریزد تا در هضم چربی ها کمک کند. بیلی روبین در نهایت همراه مدفوع دفع می‌شود. دلیل اصلی رنگ مدفوع همین بیلی روبین است.

زمانی که تعداد زیاد غیرطبیعی گلبول های قرمز خون شکسته می شود، بیلی روبین می تواند به سرعت در بدن انباشته شود. بیماری کبد یا انسداد صفرا نیز می تواند باعث افزایش سطح بیلی روبین شود.

لپتوسپیروز (تب شالیزار)

لپتوسپیروز یک عفونت ناشی از باکتری لپتوسپیرا است. ابتلا به این عفونت یکی از علت های زردی چشم است. این عفونت در آب و هوای گرمتر و در مکانهایی که در معرض آبی که توسط ادرار حیوانات آلوده شده است، شایع است.

علائم لپتوسپیروز شامل سرفه، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و معده و تورم غدد لنفاوی است. افراد مبتلا به این عفونت دچار ورم طحال یا کبد نیز می شوند. برای درمان آن می‌توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.

اعتیاد به الکل

الکلیسم یا اعتیاد به الکل یک بیماری مزمن است که باعث می شود افراد بیش از حد الکل مصرف کنند. مصرف زیاد الکل در طول زمان می تواند به کبد آسیب برساند. افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد الکلی هستند.

بیماری کبد، از جمله هپاتیت (التهاب کبد) و سیروز (اسکار کبد)، می تواند باعث زردی شود که منجر به زرد شدن چشم ها می شود.

پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)

پانکراتیت بیماری التهاب پانکراس است، عضوی که آنزیم های مورد نیاز برای هضم را تولید می کند. این وضعیت باعث درد شکم می شود و به مرور زمان می تواند به پانکراس آسیب برساند. پانکراتیت همچنین ممکن است علت زردی چشم شما باشد.

کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک یک بیماری خونی است که زمانی ایجاد می شود که بدن گلبول های قرمز را خیلی سریع تجزیه می کند و منجر به کمبود سلول های خونی می شود. این به عنوان کم خونی شناخته می شود. سطح بیلی رو بین به شدت افزایش می‌یابد پس این بیماری نیز می‌تواند علت زردی چشم باشد.

در طول زندگیمان تغییرات زیادی بر سلامتمان رخ خواهد داد که بعضی از آن ها ممکن است چشمانمان را تحت تاثیر قرار دهد. چشم های ما جایی هستند که بقیه افراد با آن ها ارتباط برقرار می‌کنند. چشم هایی خسته، قرمز‌‌، زرد و بی حال ارتباط را برایمان مشکل تر خواهد کرد.

در چنین مواقعی حتی در فضای بسته هم از عینک هایی استفاده کنید که از بیرون چشمانتان را بپوشاند. تاثیر ارتباط و کلام شما قطعا با چشمانی بی حال و بیمار کمتر خواهد بود.

برای خرید عینک آفتابی به محصولات ما سر بزنید. اگه برای انتخاب عینک به مشاوره نیاز داشتید به ادمین اینستاگراممون دایرکت بدید.

دیدگاهتان را بنویسید