نشانه های ضعیف شدن چشم !

نشانه های ضعیف شدن چشم !

فهرست مطالب

بهتر است قبل از مراجعه به چشم‌پزشکی با نشانه های ضعیف شدن چشم آشنا شوید که مشاهده کنید آیا اصلا واقعا با مشکل بینایی مواجه شده‌اید یا مشکل از جای دیگری می باشد .

آیا حس می‌کنید قدرت بینایی‌تان مثل گذشته نمی باشد؟ چشم‌هایتان ضعیف شده؟ اجسام را تار مشاهده می کنید ؟ در فاصله نزدیک قادر نیستید نوشته‌ها را واضح بخوانید؟ شقیقه‌هایتان درد دارد ؟ هنگام استفاده از موبایل یا تماشای تلویزیون دچار سردرد شدید می شوید؟ جلوی چشمانتان نقطه ‌های سیاه متحرکی مشاهده می کنید؟

اگر هر کدام از نشانه‌های بالا را دارید، احتمال اینکه چشم‌هایتان ضعیف شده زیاد می باشد . البته، شایع‌ ترین و عمومی ‌ترین علامت های ضعیف شدن چشم‌ ها ، تاری دید می باشد.

برای اینکه قادر باشید سر وقت مشکلات چشم خود را تشخیص دهید و به چشم پزشک مراجعه نمایید، ما نشانه‌های ضعیف شدن چشم را برایتان به خوبی توضیح داده ایم.

اگر شما هر کدام از این نشانه‌ها را دارید ما به شما پیشنهاد می‌ کنیم حتما در اولین فرصت به کارشناس بینایی سنجی یا چشم پزشک مراجعه نمایید.

ضعف بینایی چیست؟

وقتی کره چشم از حالت گرد به شکل تخم مرغی تغییر شکل می دهد، یا عدسی یا قرنیه به اندازه کافی از انحنا برخوردار نباشد، نور قادر نیست در نقطه صحیح متمرکز گردد.

این حالت باعث عدم وضوح تصاویر در برخی از فواصل –دور بینی و نزدیک بینی- می گردد یا اختلال دید (آستیگماتیسم) به همراه می آورد.

این عیوب انکساری را می توان با لنز تماسی ، عینک یا جراحی های ساده تصحیح نمود.

نشانه های ضعیف شدن چشم !

نشانه های ضعیف شدن چشم :

تاری دید

یکی از اولین نشانه‌های ضعیفی چشم، تاری دید می باشد. این تاری با ضعیف بودن چشمانتان ارتباط مستقیمی دارد؛ یعنی در واقع ضعیف شدن با تاری دید شروع می گردد.

هرچه مقدار تاری دید بیشتر باشد چشمان فرد نیز ضعیف ‌تر می باشد .

عیوب انکساری (آستیگماتیسم نزدیک بینی، دوربینی ) یا پیرچشمی از علت های اصلی تاری چشم به حساب می‌ آید. اما تاری دید گاهی علامت ابتلا به مشکلاتی جدی‌ تر، مثل بیماری‌های تهدید کننده بینایی یا اختلال عصبی هم می باشد .

حواستان باشد که تاری دید را با کدورت بینایی به هیچ عنوان اشتباه نگیرید.

کدورت بینایی به طور معمول علامت ابتلا به عارضه‌های ویژه ای مانند آب مروارید می باشد. اما به طور کلی، تاری دید و کدورت بینایی علامت ناراحتی‌های جدی چشم به ‌شمار می روند.

در صورت بروز تغییرات ناگهانی در دید باید بلافاصله به چشم ‌پزشک مراجعه نمایید. چشم پزشک حرفه ای شدت تاری دید را اندازه‌گیری می ‌کند و دلیل تاربینی را پس از معاینه دقیق و کامل چشم، شامل حساسیت کنتراست فضایی، معاینه با دستگاه slit-lamp و بهره گیری از چارت استاندارد بینایی‌ سنجی اسنلن تعیین می نماید، سپس درمان مناسب را با توجه به دلیل تاری دید توصیه می نماید.

 خستگی چشم‌ها

از دیگر علائم ضعیف شدن بینایی باید به خستگی چشم اشاره نمود. زیاد کار کشیدن از چشم‌ها، خستگی این عضو بدن را به دنبال دارد. برای مثال،  کسانی که دارای مشاغلی همچون خیاطی یا رانندگی می باشند دائما باید از چشم‌های خود نهایت استفاده را ببرند. این زیاد کار کشیدن از چشم‌ ها، به مرور زمان قادر است باعث ضعیف شدن آنها گردد.

اگر برای مدت زمان زیادی به صفحه دیجیتال یا صفحات کتاب خیره می شوید دچار خستگی چشم  خواهید شد. وقتی افراد روی چیزی تمرکز می کنند کمتر پلک می زنند. هر بار پلک زدن اشک را به سطح چشم سرازیر می کند و حرکت آن را نرم و روان می کند، علاوه بر این، اشک چشم را از هرگونه آلودگی و میکروب پاک می کند و خستگی آن را کمتر و کمتر می کند .

برای پیشگیری از خستگی چشم باید به خود یاد آور شوید که بیشتر پلک بزنید، در حین کار خستگی در کنید و به اطراف نگاه کنید.

با برخی مشاهدات می ‌توان خستگی چشم را در همان مرحله های اولیه درمان کرد و از میان برد. برای مثال، هر یک ساعت یک بار، پنج دقیقه به چشم‌های خود استراحت بدهید.

این تمرین ساده را در طول روز انجام دهید: صاف بر روی زمین بنشینید. 5 ثانیه چشم‌هایتان را محکم فشار دهید و ببندید. سپس آنها را کامل باز نمایید. این حرکت را هشت تا ده بار پشت‌ سرهم تکرار نمایید.

با این تمرین، سبب قوی شدن ماهیچه ‌های پلک و بهبود گردش خون می گردد. در نتیجه خستگی چشم ‌ها از میان خواهد رفت.

از قانون 20-20-20 هم قادرید استفاده نمایید. به این صورت که هر 20 دقیقه به مدت زمان 20 ثانیه به فاصله 6 متری نگاه کنید. همین کار بسیار ساده از قرمزی و خارش چشم‌ها،  خستگی چشم و سوزش پیشگیری به عمل می آورد.

 از علائم ضعیف شدن چشم ها سردرد

سردردهایی که فاکتور ایجاد کننده ‌ی آن معلوم نمی باشد زنگ خطری برای ضعیف شدن چشم‌ها بشمار می روند . مخصوصا افرادی که ضعف چشم‌ هایشان در نتیجه‌ی دور بینی یا آستیگماتیسم می باشد بیشتر از بقیه امکان دارد سردرد را تجربه کنند .

سردرد این افراد زمانی عود پیدا می کند که مشغول فعالیت‌های چشمی می باشند. مثلا وقتی تلویزیون مشاهده می کنند ، یا هنگام رانندگی، کار گرافیکی یا خیاطی.

باید آگاه باشید سردردهای ناشی از ضعف بینایی، با سردردهای میگرنی و عصبی کاملا متفاوت می باشند .

سردرد ناشی از ضعیف شدن چشم‌ ها در ناحیه جلو سر یا پیشانی و عموما پس از انجام کارهایی که به دقت زیاد نیازمند اند، ظاهر می گردند. این سردرد ها بیشتر با کمی استراحت خود به خود برطرف می شوند .

درد شقیقه هنگام خیره شدن به دوروبر

اگر بعد از خیره شدن به اجسام دوروبر یا هر سوژه‌ ای در اطراف خود احساس کردید شقیقه‌ هایتان درد می کند ، احتمال اینکه چشم‌هایتان ضعیف شده باشد زیاد می باشد. توصیه می نماییم در صورت تکرار این درد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا دستورات لازم را به شما توضیح دهد .

دیدن نقطه های سیاه یا لکه‌هایی در جلوی چشم

در حالت معمول و در مواقعی که چشم‌ ها کار خود را به درستی به انجام می رسانند شما باید دید کاملا واضحی داشته باشید. اما اگر اخیرا احساس کرده اید که لکه‌هایی در جلوی چشم ‌هایتان در حال رژه رفتن می باشند، به هیچ عنوان ساده از کنار این موضوع عبور ننمایید چراکه پر خطر می باشد.

این مشکل، مگس‌پران نام دارد و یکی از نشانه‌های ضعیف شدن چشم ها می باشد .

مگس پران امکان دارد به صورت شکلد های  مختلفی مثل نقاط كوچك، دایره، خط، لكه یا تار عنكبوت به نظر بیایند.

مگس‌پران در واقع سایه تیره‌ گی‌های موجود در مایع زجاجیه چشم می باشد که روی شبکیه بازتاب میابد و همچون یک سایه تیره به نظر می آید و دیده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

عثمانی اپتیک

مرجع آنلاین و مستقیم انواع عینک آفتابی

آدرس شعبه تهران

تجریش - میدان قدس - کوچه محوی - پلاک دو - واحد ۲۱ - طبقه ۵

ساعت فعالیت

هر روزه از ساعت ۱۲ الی ۲۰