تشخیص عینک افتابی اصل

تشخیص عینک افتابی اصل

فهرست مطالب

لوگوهای معتبر به طور معمول روی شیشه عینک و سمت راستش ، دسته یا داخل دسته عینک قرار می‌ گیرند و اندازه، فونت نوشتاری و رنگ ثابتی دارند. کوچکترین اشتباه نوشتاری یا هر نوع تفاوتی در بین این لوگوها، نشان دهنده تقلبی بودن عینک است. گاهی اوقات در نوشتن نام برند، غلط املایی دیده می ‌شود. مثلا به جای نام «Gucci»  نوشته‌اند: «Guci». این نوع اشتباهات، خبر از تقلبی بودن عینک می ‌دهند. همچنین قبل از خرید عینک، به وب‌ سایت کارخانه تولید ‌کننده آن عینک مراجعه نمایید و با علائم و لوگوهای آن برند بخصوص آشنا شوید. این کار به خرید عینک اصل و معتبر، کمک زیادی می‌کند.

بررسی شماره مدل عینک

درج شماره مدل روی تمام محصولات، قانونی جهانی می باشد و در ضمن تفاوتی نمی‌کند که محصول را از طریق فروشگاه یا آنلاین تهیه نمایید.  باید عینک خریداری شده، حتما شماره مدل داشته باشد. برای مشاهده شماره مدل عینک آفتابی مورد نظر خودتان ، دوباره وارد وب‌ سایت کارخانه سازنده بشوید و شماره مدل محصول را بررسی نمایید. این شماره‌ معمولا روی قاب عینک‌  نقش بسته می ‌شود. عینک‌ های آفتابی تقلبی هم امکان دارد این شماره را داشته باشند، اما آن‌ها را نمی‌ توانید در فهرست شماره‌های اعلام‌ شده کارخانه پیدا نمایید .

فروشنده معتبر

معمولا وبسایت‌ های اینترنتی یا فروشگاه ‌های معتبر، جنس تقلبی نمی ‌فروشند و با این کار وجهه خود را در مقابل مشتری به ریسک نمی‌اندازد. اما فروشندگانی که فروشگاه‌های معتبری ندارند و اهمیتی هم به اعتماد مشتری نمی‌ دهند و البته دست فروش‌ها، امکان دارد عینک تقلبی به شما قالب کنند .

هر وقت هم مشاهده کردید، محصولی بیش از حد معمول تخفیف روش گذاشته شده ، تا حدودی می توانید شک کنید که آن جنس، تقلبی بوده ولی بعضی از فروشگاه ها واقعا محصولاتی باکیفیت می فروشند . در ضمن هرگز از وب‌سایت‌های اینترنتی که کالاهای فروخته شده را پس نمی‌ گیرند یا تلفن آدرس و مشخصی ندارند، خرید ننمایید. چون اگر لازم داشته باشید، نمی‌توانید با آنها در تماس باشید .

کشور چین منبع اصلی جنس‌های تقلبی می باشد. هنگام خرید جنس چینی، مراقب باشید. زیرا احتمال اینکه آن جنس تقلبی باشد، بسیار زیاد می باشد .

 اگر از یک سایت خرید می کنید، حتما بخش نظرات خریداران و همچنین تعداد خرید این محصول را مطالعه نمایید . تمام سایت‌ های معتبر همانند چنین بخش‌هایی دارند و محصولات خود را با جزئیات کامل معرفی می نمایند. سایت هایی که عینک‌های معتبر می ‌فروشند، اغلب ضمانت هم ارائه می‌ کنند.

 البته وقتی عینک اصل را به روی چشم می‌ گذارید، احساس راحتی می کنید که با عینک‌های تقلبی هرگز این احساس بوجود نمی‌آيد.

دفترچه و شناسنامه عینک ها

به طور معمول عینک‌های اصل، شناسنامه یا دفترچه اصالت کالا دارند. در شناسنامه، جزئیات دقیقی در مورد عینک، مقدار خط و خش ‌پذیری لنز، مقاومت آن در مقابل اشعه ماوراء ‌بنفش، جنس فریم و … بیان می گردد. اگر هنگام خرید عینک، شناسنامه عینک را ندید، احتمالا آن تقلبی می باشد.

تشخیص عینک افتابی اصل

جعبه عینک

عینک ‌های آفتابی معتبر و اصل ، داخل جعبه‌های مخصوص که برند عینک‌ها را به شما نشان می ‌دهد، قرار می ‌گیرند. برچسب و بارکد و اطلاعات مربوط به کارخانه تولیدکننده هم در پایین جعبه درج می گردد. درون جعبه، برگه ضمانت ، باید دفترچه اطلاعات مربوط به محصول، و برخی از توضیحات دیگر عینک موجود باشد. در غیر این صورت، عینک، تقلبی می باشد. همچنین جعبه نباید دست‌خورده و لبه ‌هایش نامرتب باشد.

جاعینکی

عینک ‌های آفتابی اصل در جاعینکی‌های مخصوص که لوگوی آن را دارا می باشد ، قرار داده می ‌شوند. رنگ و شکل جاعینکی‌ های عینک‌ های فیک معمولا کمی با عینک های دیگر متفاوت است. در صورت مشاهده چنین موضوعی، احتمال اینکه عینک، تقلبی باشد زیاد می باشد .

کیفیت عینک

لنز عینک اصل باید محکم و بادوام باشد. عینک‌های استاندارد در برابر ضربه مقاوم می باشند. وقتی عینک را در دستانتان می‌گیرید، نباید سنگین باشد. همچنین با نگاه کردن به فریم و لمسش قادرید تا حدی متوجه کیفیت عینک بشوید. وجود هر نوع خش، موج، نقطه، خط قالب در فریم، نشان از تقلبی بودن عینک دارد. عینک نباید لق باشد و لولاهای آن شل و سست باشد. عینک‌های باکیفیت، انسجام و ساختار محکمی دارند.

بررسی عینک از نظر مراقبت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش

اگر  قصد دارید مطمئن شوید که آیا عینک خریداری شده از چشمان‌ تان در برابر اشعه ماوراء‌بنفش،‌ همانقدر که در توضیح محصول نوشته شده ، مراقبت به عمل می آورد، می ‌توانید آن را پیش نزدیک ‌ترین عینک‌ساز برده و از آنها درخواست کنید که کیفیت لنز عینک را از نظر ضد‌آفتاب بودن، بررسی نمایند. اغلب عینک‌سازها این امکان را دارند و قادرند با استفاده از دستگاه فتومتر در کمتر از ۳۰ ثانیه این کار را انجام دهند. برخی از افراد هم ترجیح می‌ دهند که از اپتومتریست کمک بخواهند و این کار مطمئن‌تر هم می باشد .

 بررسی پولاریزه بودن عینک‌های آفتابی

پولاریزه بودن یک عینک به دید بهتر داشتن در محیط‌های پرنور و پرتابش کمک می‌کند . این ویژگی در جاده‌های بیابانی، محیط‌ های کوهستانی و برفی، از تابش و انعکاس شدید نور خورشید بسیار مهم است. زیرا جلوی تابش‌های مزاحم نور خورشید را می ‌گیرد. در واقع این تابش‌ها را با زاویه متفاوت دفع می‌کند و دید واضحی از اطراف به دست می‌دهد.

با سه روش می‌ توان فهمید که عینک آفتابی خریداری شده ، همانگونه که ادعا شده ، پولاریزه باشد یا خیر.

۱. آزمایش روی یک سطح انعکاسی

یک سطح انعکاسی را که وقتی نور به آن می ‌تابد، می ‌درخشد در نظر بگیرید. قادرید از سطح شیشه ‌ای میز، آینه یا هر سطح صاف و درخشان دیگر استفاده نمایید. اکنون باید نوری خیره‌کننده تولید نمایید. مثلا لامپ‌های بالای میز‌تان را روشن نمایید.

سپس عینک آفتابی‌تان را ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری مقابل چشم‌های خود نگهدارید. البته هر بار از یک لنز (شیشه) عینک، نگاه کنید. در ضمن اگر شیشه عینک‌تان بزرگ یا کوچک است، آن را طوری به صورت‌تان نزدیک یا دور کرده و نگهدارید که فقط سطح مورد نظر را درون شیشه ببینید.

اکنون عینک را با زاویه‌ ۶۰ درجه بچرخانید و آن را طوری بگیرید که یکی از لنزها، کمی بالاتر از دیگری قرار گیرد. اگر عینک‌تان پلاریزه باشد، انعکاس نور از سطح براق، کم شده و حذف می‌شود.

۲. مقایسه دو عینک آفتابی با یکدیگر

لنز عینک مورد آزمایش را در راستای عینک آفتابی که پلاریزه می باشد، قرار بدهید. آنها را درست مانند روش قبل، با زوایه ۶۰ درجه چرخش دهید. اگر عینک‌ آفتابی‌ تان پلاریزه باشد، همه چیز تیره‌ تر دیده می ‌شود اما اگر پلاریزه نباشد، این تغییر رنگ روی نمی دهد ..

۳. آزمایش با صفحه نمایش کامپیوتر

البته با صفحه نمایش تلویزیون، تلفن همراه و تبلت هم می ‌شود این آزمایش را انجام  داد. صفحه نمایش را روشن نگه دارید و باز هم لنز عینک را روبروی آن گرفته و سپس با زاویه ۶۰ درجه چرخش دهید. اگر رنگ لنزها تیره شد و به طور کلی شاهد تغییر رنگ بودید، عینک ‌تان پلاریزه می باشد، در غیر اینصورت آن تقلبی می باشد.

کیفیت نوری

عینک‌های آفتابی تقلبی هنگام استفاده در  ابتدا همه جا را واضح نشان می‌دهند اما بعد از گذشت چند ساعت، چشم ‌هایتان را خسته می نمایند . این اتفاق به این علت رخ می‌دهد که مواد خوبی در تولید لنز عینک، به‌کار نرفته. یا امکان دارد، لنزها در قاب عینک، تکان می‌خورد و به درستی سرجای خود قرار نمی ‌گیرند. این شرایط نشان می‌دهد که عینک آفتابی، تقلبی و بی‌کیفیت می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید