با انواع عدسی عینک بیشتر آشنا شوید

با انواع عدسی عینک بیشتر آشنا شوید

فهرست مطالب

به طور کلی عدسی های عینک به دو گروه شیشه ای و پلاستیکی تقسیم می گردند. اگر چه در طول دهه های گذشته مواد گوناگونی در ساخت عدسی عینک  ها به کار گرفته شده است ؛ تنوع این مواد هم چنان رو به گسترش هستند .

عدسی های شیشه ای

ماده ای که به صورت سنتی جهت ساختن عدسی عینک ها استفاده می شود ، شیشه می باشد و یکی از رایج ترین آنها شیشه می باشد. عدسی های شیشه ای که قدمت بیشتری دارند، معمولا دوام بیشتری نسبت به عدسی های پلاستیکی دارند، زیرا بر خلاف عدسی های پلاستیکی دیرتر خش دار می شوند ، ولی عدسی های شیشه ای زودتر شکسته می شوند و این امر قادر است برای چشم بسیار خطرناک باشد. مزایای عدسی های شیشه ای دو مورد می باشد:

  1. شیشه نسبت به ایجاد خش مقاوم است و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرد.
  2. چون ضریب شکست بالاتری دارند، نازکترند

عینکهای با عدسی پوشش دار یا همان    Coated Glasses

برای کارآیی بیشتر عینک وطولانی تر شدن عمر عدسی عینک و راحتی بیشتر دید می توان بر روی عدسی های عینک پوششی ایجاد نماید :

پوشش هاي ضد رفلکس Antireflex Coating

بازتاب نور از سطح قدامي و سطح خلفي عدسی عينك و نيز انعكاس متقابل نور در داخل شيشه عينک ، باعث دوگانگي يا چندگانگي تصوير مي گردد و از شكايات شايع بيماراني می باشد كه از عينك هاي طبي به ويژه براي نزدیک بینی ضعیف نیم تا یک ديوپتر استفاده مي کنند .  پوشش ضدرفلکس، لايه نازكي به ضخامت يک چهارم طول موج نور می باشد که انعكاس نور را خنثی مي نماید.

پوشش ضد رفلکس بازتاب نور را به حداقل رسانده و عبور نور را تا تقریبا 100 درصد درصد امکان پذیر می کند . در نتیجه دید بهتر و واضح تر را در روز ، به ویژه در زمان تابش نور خورشید و در هنگام رانندگی شبانه ، ممکن می کند. عدسی پلاستیکی آنتی رفلکس در مقایسه با شیشه ای ، سبکتر و به لحاظ فشرده بودن ظریف تر می باشد. پوشش جنس پلاستیک در برابر خش مقاوم تر و با دوامتر می باشد. پوشش آنتی استاتیک سبب عدم جذب ذرات گرد و غبار بر روی عدسی شده و به تمیز ماندن آن کمک می نماید.

با انواع عدسی عینک بیشتر آشنا شوید

عدسیهای چند کانونه (Multifocal lens)

عدسیهای دو کانونه  ( Bifocal lens )

در این نوع عینک ها، برای دید دور از قسمت بالایی عدسی عینک و برای دید نزدیک از قطعه ی تحتانی عدسی عینک استفاده می گردد. به قسمت تحتانی این عدسیها که مربوط به دید نزدیک می باشد،  اصطلاحا سگمنت SEGMENT می گوئیم و در اشکال و اندازه های مختلف و متنوعی می باشد . این عینک ها مورد استفاده کسانی قرار می گیرد  که نمی خواهند از دو عینک، یکی برای دید دور و یکی برای دید نزدیک استفاده کنند یعنی دو عینک در یک عینک !.

این عینک ها برای کسانی که شماره دو چشم اختلاف زیادی دارد و یا کسانی که دارای انحراف عمودی می باشند، توصیه نمی گردند ؛ زیرا بینایی آن ها با مشکل مواجه خواهد شد.

عینک تدریجی Progressive Lens

زمانی که سن ما به حدود چهل سال برسد، عدسی چشم قدرت تطابق خود را از دست می‌ دهد و در نهایت بدون عینک قادر نیستیم  مطالعه کنیم یا اجسام نزدیک را به خوبی مشاهده کنیم  و در اصطلاح به  پیر چشمی دچار می شویم. این مساله برای افرادی که پیش از آن به عینک نیاز نداشته اند چندان مشکل ساز نمی باشد ؛ چون با مراجعه به چشم پزشک و خرید عینک مناسب مشکل حل می گردد.  کسانی که پیش از آن عینک داشته‌ اند با مشکل پیچیده ‌تری مواجه می گردند ؛ زیرا باید همیشه دو  یا چند عینک همراه خود داشته باشند.

عینکهای با شیشه فتوکرومیک

عدسی های فتوکرومیک، نوع خاصی از عدسی می باشند که در شرایط نوری مختلف تغییر رنگ می دهند، یعنی در روشنایی تیره و در تاریکی روشن شده، نور بیشتری را از خود  عبور می دهند. این لنزها در اواخر دهه 1960 اختراع شدند و از دهه 1990 استفاده از آنها رواج پیدا کرد.

خاصيت اصلي اين عدسی ها این می باشد كه وقتي در معرض نورخورشيد قرار مي گيرند؛  يك ماده معدني كه معمو لا هاليد نقره  (silver halide) می باشد ، به يون هاي تشكيل دهنده اش تجزيه می گردد که اين امر باعث رنگي شدن آن مي شود. اين واكنش قابل برگشت می باشد و اين خاصيت در طول زمان از میان نمي رود. در تاريكي، دو يون به هم متصل مي گردند و دوباره ماده اصلي رامي سازند و عدسي بي رنگ مي گردد.

عینک های رانندگی

چگونه عینک آفتابی مناسب برای رانندگی انتخاب نماییم؟

بسیاری از افراد رانندگی را دوست دارند و از آن لذت می برند؛ اما خیلی از ما به هنگام رانندگی نیاز به احساس راحتی داریم. بر طبق مطالعات ، خیلی از افراد موقع رانندگی بخصوص در شرایط با دید ناکافی مثل هوای بارانی، مه آلود، گرد و غبار و هنگام طلوع و غروب خورشید؛ احساس عدم اطمینان، عصبانیت و استرس می نمایند.

برای اطمینان از رانندگی و جلو گیری از تصادف، نیاز به دید خوب است. اگر دید کافی نباشد، زودتر خسته شده و قدرت عکس العمل ما کم می گردد. اما برای تامین دید خوب، راننده به چه چیزی نیازمند است ؟ عینک راننده باید چه مشخصاتی داشته باشد تا برای این شرایط مناسب باشد؟ دید خوب چقدر برای رانندگی مهم است؟ مشکلات بینای چه هنگام پیش می آید؟

عدسی های پلاریزه

زمانیکه درخشش نور خورشید چشمانمان را می زند، لحظاتی شکوه و زیبایی خورشید را فراموش می کنیم. تابش خیره کننده و مستقیم نور شدید خورشید به چشم آزار دهنده و بالقوه خطرناک می باشد. نور ساطع شده از سطوح ناصاف معمولا پخش می گردد. اما اگر سطوح بازتابی، مثلاا آب راکد و یا سطح صیقلی فلزات صاف باشند، نور با زاویه مستقیم به چشم بازتاب پیدا می کند. این حالت سبب خیرگی glare می گردد.

خوشبختانه اکثر عینک های آفتابی امروزی – چه آنهایی که با تجویز پزشک تهیه شده باشند و چه بدون تجویز پزشک – با تکنیک پولاریزاسیون طوری طوری نور را تعدیل می نمایند که سبب کاهش خیرگی و بهبود بینایی و ایمنی در نور خورشید می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

عثمانی اپتیک

مرجع آنلاین و مستقیم انواع عینک آفتابی

آدرس شعبه تهران

تجریش - میدان قدس - کوچه محوی - پلاک دو - واحد ۲۱ - طبقه ۵

ساعت فعالیت

هر روزه از ساعت ۱۲ الی ۲۰