لنز فصلی بهتر است یا لنز سالانه

لنز فصلی بهتر است یا لنز سالانه

فهرست مطالب

استفاده از لنزهای چشمی طبی در نوع رنگی و بی رنگ در سراسر جهان به مقدار قابل توجهی نسبت به دهه های گذشته رشد پیدا کرده. بیشتر افرادی که از عینک های طبی بهره می بردند حالا جایگزین بهتر و راحت تری پیدا کرده اند و عینک های خود را دیگر در چشم نمی کنند. لنزهای چشمی اگر به درستی استفاده گردند می توانند برای فرد بسیار نتیجه بخش و موثر عمل نمایند و درمانی جهت ضعیفی چشم آن ها باشد. اما در صورتی که در مراقبت و نگهداری لنزها کم اهمیت باشند و به صورت  اشتباه و نادرستی از لنز استفاده نمایند ، لنزچشم برای آن ها یک عامل پر خطر به شمار می رود . اگر به صورت  کلی عینک را کنار گذاشته اید و از لنز طبی و یا طبی رنگی در طولانی مدت استفاده می نمایید حتما باید از استفاده آگاهانه از لنز چشم را بدانید و گرنه ، لنز قادر است برای شما یک عامل خطر زا تلقی گردد.

چند نوع لنز طبی رنگی وجود دارد؟

بیشتر افرادی که از چشم های ضعیفی بهره می برند تمایل دارند که از لنز طبی رنگی استفاده نمایند و علت اصلی آن هم زیبایی و تغییر چهره آن ها می باشد. البته برای بعضی از افراد که چشم آن ها بیماری آستیگمات دارد و نمره چشم آن ها مثبت می باشد در ایران، لنز طبی رنگی موجود نمی باشد و باید از لنزهای بی رنگ استفاده کنند. بعضی از لنزهای طبی رنگی عبارتند از:

تقویت کننده رنگ چشم

این نوع لنزها جلوه بسیار زیبایی به چشم ها می دهند و سبب تقویت رنگ چشم به رنگ چشم های طبیعی می گردد. این نوع لنزها برای کسانی که چشم های روشنی دارند گزینه بسیار خوبی می باشد. زیرا از دانه های رنگی شفافی برخوردار می باشد که سبب زیباتر شدن چشم می شوند.

لنزهای طبی رنگی مات:

 این نوع لنزها دارای رنگدانه ها و پیگمنت های قوی رنگی می باشند که چهره را به طور کل تغییر می دهند و افرادی که از چشمان تیره ای برخوردارند و می خواهند تغییر اساسی بکنند قادر است از این نوع لنز ها استفاده کنند. لنزهای چشمی مات را بازیگران تئاتر و یا در هالووین استفاده می نمایند.

لنزهای چشمی براق :

در این لنزها رنگدانه ای وجود ندارد که رنگ چشمانتان را تغییر دهد و فقط به رنگ طبیعی چشم های شما جلوه خاصی می دهد بیشتر این لنزها یک بار مصرف می باشند و تنها کاربرد آن براق شدن چشم ها می باشد .

تاریخ انقضای لنز های طبی بی رنگ و طبی رنگی :

افرادی که از چشم های ضعیفی برخوردارند و دیگر نمی خواهند از عینک طبی استفاده نمایند و تمایل دارند از لنز طبی استفاده کنند باید به سراغ لنزفصلی و لنز سالانه بروند. البته لنز طبی ماهانه و یک بار مصرف هم نیز موجود می باشد اما به دلیل نیاز دائمی  بودن آن ها معمولا بیماران از این لنزها استفاده نمی نمایند چون هم مقرون به صرفه نمی باشد و تاریخ انقضای آن بسیار کوتاه می باشد و بیشتر کسانی از این لنزها استفاده می کنند که گاهی اوقات برای حاضر شدن در مکان ها یا مراسماتی بخصوص لنز را جایگزین عینک خود می کنند. لنزهای طبی فصلی و لنزهای طبی سالانه بهترین گزینه برای افرادی می باشد که به صورت دائم می خواهند از لنز چشم استفاده کنند .

لنز فصلی

 منظور از لنز فصلی این است که از زمان باز شدن پلمپ جعبه لنز، فرد قادر است تا ۳ ماه ازآن استفاده کند. در صورتی که استفاده از لنز کم باشد، فرد به راحتی می تواند از آن بین ۶ تا ۱ سال نیز استفاده کند.

لنز سالانه

همانطور که از اسم این لنز پیدا است ، استفاده از این لنزها در طول ۱ سال می باشد و بیمار پس از باز کردن پلمپ لنز قادر است از آن به صورت مکرر تا یک سال استفاده کند. هر کدام از لنز های فصلی و سالانه ماده خاص خود را دارد که باید با توجه به شرایط بیمار بهترین گزینه را انتخاب نمود.  برای  مثال لنزهایی که از جنس سیلیکون هایدروژل هستند لنزهای بسیار خوب و راحتی می باشند که به میزان بالایی به چشم اکسیژن رسانی می نمایند.

تفاوت لنز طبی فصلی و سالانه

تفاوت لنز طبی فصلی و سالانه می تواند در بسیاری از مولفه ها و ویژگی های لنز باشد. البته هر کدام از این لنزها مزایا و معایب مخصوص خود را دارد که باعث وجه تمایز آن ها از هم شده. اما از نظر کلی تفاوت لنز طبی فصلی و سالانه در چیست؟ برای فهمیدن بیشتر تفاوت لنز طبی فصلی و سالانه ، مزایای هر کدام از این دو لنز را  برایتان ذکر کرده ایم تا شما قادر باشید انتخاب راحت تری داشته باشید.

لنز فصلی بهتر است یا لنز سالانه

 مزایای لنز طبی فصلی

  • نسبت به لنزهای استاندارد انعطلاف پذیری و راحتی بیشتری دارند
  • ضخامت آن ها کم می باشد و از وزن سبکی بهره می برند
  • به صورتی که کاربر احساس جسم خارجی در چشم نمی نماید
  • تا پنج برابر اکسیژن رسانی بیشتری به چشم می کند و سلامت چشم را به طور کامل تضمین می کند
  • در صورت استفاده کم از آن ها می توان تا ۶ ماه الی ۱ سال استفاده کرد
  • لنزهای طبی فصلی که از جنس هایدروژل می باشند
  • سازگار بودن آن ها با محیط زیست نسبت به لنزهای روزانه و یک بار مصرف بیشتر می باشد.
  • امکان رسوب گرفتن در آن ها نسبت به لنزهای سالانه کمتر است.

مزایای لنز طبی سالانه

  • برای افرادی که به صورت کلی لنز چشم را جایگزین عینک کرده اند مناسب می باشد
  • دوام و کیفیت بسیار خوبی دارند
  • در برابر پارگی نسبت به دیگر لنزهای روزانه، ماهانه و فصلی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند
  • کیفیت خود را از دست نمی دهد و کم آب نمی گردد
  • برای افراد پر مشغله که تمایلی به تعویض لنزخود در مدت زمان کوتاه تری ندارند مناسب می باشد
  • دید خوب و واضحی دارد و دلیل آن هم ساختار منسجم تر آن می باشد
  • مراقبت و نگهداری از آن ها راحت تر است زیرا فرم و حالت خود را از دست نمی دهد

روش های نگهداری از لنز فصلی و سالانه

برای نگهداری لنز تماسی فصلی و سالانه باید به طور قطعی پس از استفاده آن در روز، آن ها را از چشم خارج نمایید و با محلول لنز آن را شستشو بدهید. در صورتی که هر روز از لنز استفاده نمی نمایید، دست کم یک شب در میان محلول جالنزی خود را تعویض کنید. اگر از لنز به طور مداوم استفاده می نمایید و استفاده شما در روز بیش از ۸ ساعت می باشد، مراقب باشید لنز شما رسوب و پروتئین به خود جذب ننماید. در صورتی که با لنز خود؛ از تاری دید بهره می برید احتمال رسوب گرفتن لنز بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید