عینک آفتابی ویفر Wayfarer همه چیز را تغییر داد. اگرچه ابتدا در قالب پلاستیکی ساده و به سبکی کاربردی و ساده ساخته شدهاند، اما به تبدیل عینکهای آفتابی ساده به مدهای پیچیده کمک کردند.
در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم، عینک آفتابی یک وظیفه داشت: محافظت از چشمها در برابر آفتاب سوزان. به عنوان مثال، ری بن عینک آفتابی خلبانی خود را – با فریم های فلزی و لنزهای رنگی – در سال 1938 معرفی کرد تا به خلبانان هواپیما کمک کند تا با نور خورشید همیشگی بالای ابرها کنار بیایند.
سربازان و خلبانان جنگنده دوران جنگ در عینک های خلبانی خود شجاع به نظر می رسیدند، اما هدف این نبود – این فقط یک تاثیر جانبی خوشحال کننده بود.
نوآوری در پلاستیک راه را برای عینک ویفر هموار کرد که آن را ری بن در سال 1952 معرفی کرد. انقلاب فوری نبود، اما به محض شروع، توقف ناپذیر بود.
عینک آفتابی ویفر و یک شورشی معروف
عینک آفتابی ویفر از روچستر، نیویورک، محل استقرار بوش و لام، پیشگامان عینک سازی که Ray-Ban را تأسیس کردند، ظهور کرد. یک طراح به نام ریموند استگمن در آنجا به این فکر کرد که عدسیها را در قابهای پلاستیکی گردی که در لبههای بیرونی بالایی شعلهور میشوند نصب کند.
ایده درخشان او تا حدی به لطف یک بازیگر جوان محکوم و کاریزماتیک به نام جیمز دین مورد توجه قرار گرفت.
در سال 1955، دین در فیلم «شورش بدون دلیل»، عینک ویفر را پوشید، فیلمی که فرهنگ دهه 1950 را رد میکرد و به تعریف اضطراب نوجوانان برای نسلهای آینده تبدیل شد. دین در 30 سپتامبر 1955، کمتر از یک ماه قبل از ورود «شورش» به سینماها، در یک تصادف رانندگی وحشتناک جان باخت.
دیری نگذشت که ری بن ویفر و مقلدان ری بن ویفر در چهره افراد مشهوری مانند مرلین مونرو و جان اف کندی ظاهر شدند.
از آن زمان به بعد، عینک های ویفر و سبکی که آنها الهام گرفتهاند، به طور پیچیدهای با مکانیسمهای شهرت مرتبط خواهند بود.
ویفرر و فرهنگ دهه 1960
تاریخچه برند ری بن در دهه 1960، ویفر را “یکی از برجسته ترین لوازم مد روز” نامید.
و همینطور هم شد. بیتلز Wayfarers را می پوشید. محمد علی آنها را پوشید. و یکی از معروفترین چهرههای ضد فرهنگ دهه، خواننده و ترانهسرا باب دیلن، در جلسات استودیویی برای آهنگ «Like a Rolling Stone» با لباس Wayfarers عکس گرفته شد، تصنیف گستردهاش درباره زنی جوان طبقهی بالای طبقهای که به شدت ضربه خورده است.
آن دهه شکوفایی و هیاهو، عینک آفتابی را وارد جریان اصلی مد کرد. هیپیها، ستارههای تلویزیون و مادران خانهنشین، سایهها را بخشی از حساسیت مد خود کردند. فریمها شکلهای جدیدی به خود گرفتند و لنزها رنگهای جدیدی به آن اضافه کردند.
در تمام این موارد، عینک آفتابی ویفر با توانایی در ترکیب کردن ظاهر و کاربرد پیشرفت کرد. مجموعهای از ترکیبهای فریم و لنز به بازار آمد، اما هیچکدام به اندازه ویفر ها باحال و شیک شناخته نشدهاند.
ویفرر ظاهر 1980 را تداعی میکنند
تغییر ذائقه، دهه 1970 را برای Wayfarers به یک دهه گمشده تبدیل کرد. زمانی که جان بلوشی و دن آیکروید در سال 1980 از Wayfarers در شاهکار کمیک خود “برادران بلوز” استفاده کردند، فروش ایالات متحده به کمتر از 20000 جفت در سال کاهش یافت.
Blues Brothers (اعتبار تصویر: Luxottica)
اما قرار بود همه چیز برعکس شود.
در سال 1982، Bausch + Lomb قراردادی 50000 دلاری با یک شرکت کالیفرنیایی به نام Unique Product Placement امضا کرد تا قابها را روی چهرههای معروف در تلویزیون و فیلمها قرار دهد.
فورچون گزارش داد که فروش در طول پنج سال به 1.5 میلیون افزایش یافت.
نکات برجسته:
1983: تام کروز و “کسب و کار مخاطره آمیز” فروش ایالات متحده را به 360000 فریم رساندند.
1984: دان جانسون و Miami Vice به فروش دو برابری به 720000 فریم کمک کردند. تک آهنگ موفق دان هنلی به نام «پسران تابستان» شامل عبارت «تو آن موها را صاف کردی و آن راهپیماها را به پا کردی، عزیزم» را در بر میگیرد که به جایزه تبلیغاتی اضافه میکند.
1985: حضور در “مهتابی” و “باشگاه صبحانه” فروش سالانه را به 1.5 میلیون افزایش داد.
1987-1989: مایکل جکسون Wayfarers را بخشی از نگاه امضاکننده خود برای تور جهانی بد خود کرد.
با پایان دهه، بوش و لام برند Ray-Ban را به قیمت 640 میلیون دلار به غول عینک ایتالیایی Luxottica فروخت. این به آنها بستگی داشت که برند را با شکوه نگه دارند.
ویفر جدید و قدیم هنوز تولید شده و به بازار میایند
در سال 2002، تیم Ray-Ban Luxottica، فریم های ویفر را دوباره طراحی کرد، آنها را کوچک و گرد کرد و به پلاستیکهای سبکتر قالبگیری تزریقی از استات کلاسیک روی آورد.
فریمهای Wayfarer در طول دههها تکامل یافتهاند تا برای افرادی که از آنها استفاده میکنند دوستانهتر شوند. علاوه بر این، آنها طیف گسترده ای از سبک های کلاسیک و به روز را در بر می گیرند که با سلیقه مصرف کنندگان هماهنگ است.
Wayfarers در طول تمام فراز و نشیبهای خود در بیش از 60 سال گذشته به پیشرفت خود ادامه میدهد زیرا آنها کار را به سبک و بدون زیادهروی انجام میدهند.