راه های نگهداری از عینک

راه های نگهداری از عینک

فهرست مطالب

بخاطر قیمت های بالای عینک آفتابی و برای دوام بیشترشان باید از آنها به خوبی نگهداری شود، و اگر از آن به خوبی نگهداری کنید ماندگاری عینک بیشتر میشود و میتوانید برای مدت طولانی تری از آن استفاده کنید. مواردی هستند که به عینک آسیب وارد می کنند ولی با انجام کارهایی میتوان از آسیب به آن جلوگیری کرد. ما در این مواردی را که به عینک آسیب وارد می کنند را برای شما گرد آوری کردیم و همچنین چند راه نگهداری از عینک را هم معرفی کرده ایم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

موادی که به عینک آسیب می رسانند

از الکل دوری کنید

بسیاری از تمیز کننده ها دارای مقداری الکل هستند که برای پاک کردن لک و آلودگی های مقاوم هستند ولی باید در نظر داشته باشید الکل میتواند به بعضی از لنز ها آسیب برساند، بخاطر همین از نوعی پاک کننده استفاده کنید که در ترکیباتش الکل وجود نداشته باشد. به علاوه برخی از افراد بلافاصله بعد از دیدن لکه روی لنزشان سریع به الکل روی می آورند ولی با این کار به شدت به لنز های عینک آسیب وارد میکنند.

نگهداری از عینک در برابر مواد اسیدی

بیشتر موادهای شوینده دارای مقدار زیادی از مواد شیمیایی ساینده مثل آمونیاک و سفید کننده هستند و در نتیجه از استفاده کردن از این مواد بپرهیزید. به علاوه از استفاده از مواد طبیعی با PH اسیدی مانند سرکه و آب لیمو برای پاک کردن لنز عینک دوری کنید.

از خمیر دندان استفاده نکنید

بعضی از مردم بر این باورند که خمیر دندان میتواند خط و خش روی عینک را از بین ببرد و این باور کاملا غلط است. مواد موجود در ترکیبات خمیر دندان از یک طرف باعث کدر شدن لنز و از طرفی دیگر باعث آسیب به لایه های مختلف لنز عینک میشود.

استفاده از دسمال کاغذی

دسمال کاغذی معمولا از خمیر چوب ساخته میشود و این ماده مقداری زبر است و بخاطر همین میتواند لنز عینکتان را بخراشاند.

لباس

فیبر های ریزی در بافت لباس ها و بخصوص تیشرت ها به کار رفته است، و این فیبر ها میتوانند خطوط ریزی را بر روی عینک به وجود آورد.

آب سخت

آب چاه ها و آب تسویه نشده دارای مقدار زیادی از املاح هستند و این آبها بعد از خشک شدن لکه های سفیدی از رنگ را بر روی لنز باقی میگذارند و بخاطر همین حتما باید از آب تسویه شده و سبک استفاده کنید. همچنین آب نمکی دریا هم خاصیتی مشابه با این بر عینک دارد.

برای مراقبت از عینک چه باید کرد؟

همیشه از هر دو دست برای گذاشتن و برداشتن عینک استفاده کنید

یکی از مهمترین اصل ها برای نگهداری از عینک این است که درست آنها را برداریم و سر جایش بگذاریم. برای اینکه در عین برداشتن و گذاشتن فشار به سمت راست و یا چپ عینک وارد نشود، بهتر است با هر دو دستانتان عینک را آرام بگذارید و یا آن را بردارید.

 

راه های نگهداری از عینک

عینک را روی سرتان نگذارید

بسیاری از مردم هنگامی که از عینک زیاد استفاده میکنند و چشمانشان خسته میشود و یا برای زیبایی و مد عینک را روی سرشان قرار میدهند تا چشم ها نیز کمی استراحت کنند، ولی این کار کاملا غلط و نامناسب است زیرا که هم ممکن است از آن بالا بیفتد و بشکند و هم ممکن است شکل آن نیز تغییر کند و کاربرد های قبل را نداشته باشد.

فریم عینک را روی بینی خودتان فشار ندهید

بیشتر افراد برای اینکه عینک در جای صحیح خود باشد و جابه جا نشود به آن فشار وارد میکنند و به سمت بینی خودشان میبرند، این کار نه تنها باعث این میشود که رد فریم روی بینی باقی بماند بلکه ممکن است که تاثیر بدی در حالت و شکل عینک هم به وجود آورد.

از استفاد کردن از عینک در دمای بالا و گرم دوری کنید

یکی از اشتباهات بزگ در نگهداری از عینک این است که افراد عینک را در دمای بسیار بالا استفاده میکنند. مثلا وقتی که دما بسیار بالا و هوا خیلی گرم است عینک ها را در ماشین و زیر نور آفتاب قرار ندهید بخاطر اینکه عدسی های عینک در اثر گرما و نور خیلی شدید آسیب میبینند و بهترین کار این است که عینک را از گرما و آفتاب دور نگه دارید.

از اسپری های مخصوص استفاده کنید

باید به این نکته توجه کنید که اسپری های پاک کننده عینک بهترین وسیله هستند برای محافظت از شیشه زیرا که این اسپری ها از موادی تشکیل شده اند که عدسی عینکتان بدون هیچ آسیبی تمیز میشوند. شما میتوانید این اسپری ها را از فروشگاه های عینک و داروخانه تهیه کنید.

شستن عینک به وسیله آب تمیز

اول از همه دستانتان را به شکل صحیح  و درست بشویید طوری که از هر گونه آلودگی پاک شود و باعث انتقال آلودگی بر روی عدسی عینک نشود، و بعد عینکتان را به وسیله ی آب بشویید. هنگامی که ذرات ریز گرد و غبار روی عینک قرار گیرند، اگر با یک دسمال و یا هر وسیله ی دیگری دست بر روی عدسی بکشید باعث میشود که عدسی سابیده شود و خط و خش هایی بر روی عینکتان ایجاد میشوند.

خرید و استفاده از کیت های تعمیر عینک

بیشتر عینک ها در محل اتصال خود با فریم دارای پیج هایی هستند که گاهی اوقات شل میشوند و برای محکم کردن آن به لوازم مخصوص نیاز دارید و با استفاده از ابزاری مانند کارد به عینکتان آسیب میرسانید.

از پارچه مخصوص تمیز کننده عینک استفاده کنید

بیشتر افراد با استفاده از هر پارچه و دسمالی که در دسترس شان است عینک را تمیز میکنند و بخاطر همین ممکن است که در کوتاه ترین زمان شیشه عینکشان که اصلی ترین بخش عینک است خراب شود. یک راهکار ساده برای این مشکل استفاده از دسمال های مخصوص عینک است. بیشتر اوقات وقتی عینک میخرید دسمال نیز همراه با آن است ولی مطمئنا باید بعد از مدتی آن را تعویض کرد.

 

راه های نگهداری از عینک

حداقل در سال دو بار عینکتان را تعمیر کنید

بعضی اوقات کمی انحراف در ساختار عینک باعث اذیت شدن چشمانتان میشود و برای همین برای مراقبت از عینک بهتر است که ساختار عینکتان را همواره مورد برسی قرار دهید تا انحراف نداشته باشد.

استفاده از گیره های مخصوص فریم عینک

قاب عینک های خودتان را با گرفتن یک قطعه که از روی پل بینی میگذرد به شکل صحیح نگه دارید. این کار باعث میشود تا که هنگام تمیز کردن عینکتان قاب عینکتان خم نشود زیرا که شیشه های خم شده میتواند بر فضایی که با عینک میبینید تاثیری منفی بگذارد و همچنین اگر فریم هایتان از فرم خم شده باشند بیشتر میتواند احساس ناخوشایند برای شما ایجاد کند.

نگهداری کردن از عینک آفتابی در جعبه مخصوص

در هر جایی که عینک بخرید هنگام خرید عینک یک جعبه مخصوص نیز همراه با عینک به شما میدهند و بهتر است که شما عینک و دسمال تمیز کننده مخصوصتان را هر دفعه در آن قرار دهید. و هر وقت که عینکتان را در آوردید آن را در جعبه مخصوصش قرار دهید تا آسیبی نبیند.

رعایت کردن اصول بالا به شما کمک میکند تا عینکتان سالم نگه داشته شود و آسیبی نبیند پس حتما نکات بالا را انجام دهید و به آن عادت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید