راه های نگهداری و محافظت از چشم ها

نگهداری از چشم ها
حفظ سلامت و محافظت از چشم ها تنها به رعایت بهداشت چشم، رعایت فاصله مناسب از تلویزیون، کتاب و ... ختم نمی شود و لازم است که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی مناسب استفاده نمایید و چکاب سالیانه و یا هرچند سال یکبار زیر نظر پزشک متخصص را فراموش ننمایید.

فهرست مطالب

محافظت از چشم ها درست مانند حفاظت از سایر اعضای حیاتی بدن مهم است. چرا که در صورت ضعف بینایی و دچار شدن به بیماری های چشمی، با مشکلات عدیده بسیاری در زندگی روبرو خواهیم شد.چشم ها مهمترین پل ارتباطی ما با دنیای اطرافمان می باشد تا ضمن لذت بردن از زیبایی های آن، به یادگیری و آموزش نیز بپردازیم.

از این رو لازم است در حفظ سلامت چشم کوشا باشیم، قبل از اینکه این عضو بسیار مهم آسیب ببیند. در این مقاله به شرح مهمترین راه های نگهداری از چشم ها می پردازیم.

چکاپ چشم ها

راه های محافظت از چشم ها بسیار ساده می باشد و کافی است نکاتی را جهت حفظ این عضو حساس مورد توجه قرار دهیم و به آن عمل نماییم. چکاپ چشم ها از کارهای اساسی می باشد که هر چند سال یکبار باید با مراجعه به چشم پزشک از سلامت آن ها مطمئن شویم.

برخی بیماری های چشمی قبل از اینکه باعث اختلال اساسی در ظاهر و یا بینایی شما شوند با معاینه توسط چشم پزشک به راحتی قابل تشخیص می باشد و قبل از اینکه بیماری های چشمی از جمله آب مروارید، گلوکوما و … شدید شوند، با طی مراحل ساده تری از درمان، قابل حل و پیشگیری خواهند بود.

در صورتی که حداقل دو سال یکبار زمانی را برای چکاپ چشم در نظر بگیرید از سایر بیماری هایی نظیر مشکلات قلب و عروق، دیابت و فشارخون نیز آگاه خواهید شد، چرا که نشانه های این بیماری ها از طریق معاینه چشم ها قابل تشخیص خواهد بود. همچنین در صورتی که از عینک استفاده می نمایید با معاینه چشم ها از تناسب عدسی های آن نیز مطمئن می شوید.

محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید

 در روز های آفتابی بهتر است همواره از عینک آفتابی مناسب و استاندارد استفاده نمایید. همانطور که بارها درباره مضرات تشعشعات اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی سلامتی پوست شنیده اید، لازم است که از چشم های خود نیز در برابر این اشعه محافظت نمایید.

اشعه ماوراء بنفش با عبور از قرنیه چشم به شبکیه رسیده و چشمان فرد را زودتر از موعد پیر و چشمان را مستعد ابتلا به بیماری های چشمی از جمله برف کوری، آب مروارید، فتوکراتیت و … می نماید. بنابراین اهمیت عینک در سلامتی چشم راجدی بگیرید و از عینک آفتابی که عدسی های آن  اشعه ماوراء بنفش را به طور کامل مسدود می نماید، استفاده کنید.

در صورتی که دارای عینک طبی هستید بهتر است حتما عدسی آن از قابلیت مسدود سازی اشعه ماوراء بنفش برخوردار باشد. محافظت از چشم ها با سرمایه گذاری اندکی از جمله خرید عینک آفتابی بسیار ساده می باشد. البته دقت داشته باشید که برای خرید عینک حتما از مراکز فروش معتبر، این محصول را تهیه نمایید، چرا که استفاده از یک عینک تقلبی و غیر استاندارد، هیچگونه نقشی در محافظت چشم ها در برابر اشعه خورشید نخواهد داشت.

کسب آگاهی درباره بیماری های چشمی

برای اینکه همواره چشمانی جوان داشته باشید، بهتر است دانش خود را از بیماری های شایع چشمی و علل ابتلا به آن بالا ببرید. در واقع برای محافظت از چشم ها اطلاع از باید و نباید ها در این باره بسیار مهم است.

به عنوان مثال انجام کارهایی مانند سیگار کشیدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی و داشتن رژیم غذایی ناسالم، درصد ابتلا چشم را به بیماری های مختلف چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، خشکی چشم، رتینوپاتی دیابت و … تا حد زیادی بالا می برد.

همچنین برخی بیماری ها و ناراحتی های چشمی مانند بیماری ارثی گلوکوما، هیچ اثر و نشانه مشخصی ندارد. پس تنها با مراجعه و چکاب سالیانه می توانید زودتر از موعد آن را تشخیص دهید و قبل از اینکه اوضاع آن بحرانی شود، به درمان آن بپردازید.

حرف آخر

با توجه موارد ذکر شده دریافتید که حفظ سلامت چشم تنها به رعایت بهداشت چشم، رعایت فاصله مناسب از تلویزیون، کتاب و … ختم نمی شود. لازم است که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی مناسب استفاده نمایید و چکاپ سالیانه و یا هرچند سال یکبار زیر نظر پزشک متخصص چشم را فراموش ننمایید.

دیدگاهتان را بنویسید