زیان های نور خورشید بر سلامت چشم

تاثیر نور خورشید روی چشم
حتما درباره زیان های نور خورشید و تاثیرات آن بر سلامتی بدن چیزهای زیادی شنیده و یا خوانده اید. اما واقعا چقدر از اشعه ماوراء بنفش و همچنین مضرات تشعشعات آن اطلاعات دارید.بهتر است در مواقعی که نور خورشید شدید می باشد از بیرون رفتن خودداری نماییم ، اما در صورت اجبار می توانیم از کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و عینک آفتابی مناسب و با کیفیت استفاده نماییم.

فهرست مطالب

حتما درباره زیان های نور خورشید و تاثیرات آن بر سلامتی چیزهای زیادی شنیده و یا خوانده اید. اما واقعا چقدر از اشعه ماوراء بنفش و همچنین مضرات تشعشعات آن اطلاعات دارید. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر با چگونگی این اشعه و اثراتی که ممکن است بر روی سلامتی شما از جمله چشم ها  بگذارد، بپردازیم و راه های محافظت در برابر آن را نیز شرح دهیم.

تعریف اشعه ماوراء بنفش

خورشید به عنوان منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش بوده و همچنین نور های مصنوعی مانند تخته های خورشیدی نیز به عنوان منبع مکمل این اشعه محسوب می گردند. خورشید، گستره ای از امواج که به طیف الکترومغناطیس مشهورند را ساطع می نماید.

طیف فوق، از قسمت های مختلفی برخوردار است که معروف ترین و مهمترین آن مادون قرمز، امواج رادیویی، ماوراء بنفش، نور مرئی و اشعه های ایکس می باشند. در بین نور مرئی و اشعه ایکس، اشعه ماوراء بنفش قرار دارد و به سه بخش متفاوت UVC، UVA و UVB تقسیم می گردد. در این بین اشعه های UVC جزء بخش خطرناک تر زیان های نور فرابنفش می باشد که البته قادر به عبور از اتمسفر نمی باشد.

اشعه فوق در مشاغلی که افراد در آن با لامپ های جیوه ای و مشعل های دستگاه جوشکاری سروکار دارند، وجود داشته و ضروری است که از لباس کار و وسایل محافظتی ایمنی در برابر این اشعه استفاده شود. اشعه دیگر تحت عنوان UVB می باشد و زمانی که شما در معرض نور خورشید هستید، این اشعه باعث تیره شدن و برنزه شدن پوست شما می گردد و در موارد شدید تر دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. اشعه UNA نیز همانند اشعه UVB تاثیرات خود را پوست شما می گذارد و علاوه بر آن سلامت چشم شما را نیز به خطر می اندازد.

زیان های نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش آن

سرطان پوست یکی از بیماری های خطرناک ناشی از زیان های نور خورشید می باشد که به علت قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش به وجود می آید.

زمانی که پوست شما دچار سوختگی می شود، در واقع دی ان ای شما توسط این اشعه صدمه دیده است. در صورتی که این صدمه در طول زمان ادامه دار باشد، درصد ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.البته این امر نشان دهنده ابتلای صد در صد شما به سرطان پوست نمی باشد اما بهتر است که در این باره از خود محافظت نمایید.

زیان های نور ماوراء بنفش بر روی سلامتی چشم ها بیش از پوست بوده و در صورتی که محافظت های لازم از چشم را در برابر زیان های نور خورشید به عمل نیاورید ممکن است دچار بیماری های شدید چشمی از جمله فتوکراتیت، آب مروارید، برف کوری و … شوید. همانطور که گفته شد اشعه UVA علاوه بر خطراتی که بر روی پوست می گذارد، می تواند خطرات جدی تری روی چشم و بینایی داشته باشد

آیا دوری از نور خورشید راه حل مناسبی است؟

با توجه به مواردی که ذکر شد شاید تصور نمایید که تنها راه حل در امان بودن چشم از مضرات اشعه ماوراء بنفش دوری از نور خورشید باشد. اما  نباید نقش اشعه ماوراء بنفش در تولید ویتامین D را نادیده بگیریم. استخوان های ما برای استحکام احتیاج به نور خورشید دارند، همچنین بیماری هایی مانند پسوریازیس نیز با قرار گرفتن کوتاه مدت زیر نور خورشید کنترل می شوند. بنابراین بهتر است ضمن برخورداری از فایده های نور خورشید، با رعایت نکات لازم و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب، سلامت پوست و چشمان خود را نیز حفظ نماییم.

چگونه در برابر اشعه ماوراء  بنفش از خود محافظت نماییم؟

بهتر است در مواقعی که نور خورشید شدید می باشد از بیرون رفتن خودداری نماییم ، اما در صورت اجبار می توانیم از کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و عینک آفتابی مناسب و با کیفیت استفاده نماییم.

استفاده از عینک جهت حفظ سلامتی چشم

تاثیر نور مستقیم خورشید در بینایی  بسیار مضر بوده و می توان با استفاده از عینک آفتابی به راحتی از این امر جلوگیری نمود. همچنین در صورتی که به طور مداوم در حال رفت و آمد به فضای بیرون و داخل هستید می توانید از عینک های فتوکروم این مشکل را حل نمایید، ضمن اینکه مشکلی از نظر دید نخواهید داشت. برای خرید عینک آفتابی مناسب و استاندارد بهتر است به فروشگاه های مجاز و مراکز معتبر عرضه این محصول مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید